Wednesday, November 7, 2007

رسايل




السلام عليكم




الحمدددددددددد لللللله أنا دلوقتى بخير وكويسة وتمام وخلصت من جرعة الحقن والأدوية والمحاليل والحاجات دى كلها




وبقييييييييييييييييييييييييييييييت تمام (بس من غير حسد) . ا




وبالمناسبة السعيدة دى وبعد التجربة إللى يارب محدش يمر بيها كان ليا شوية رسايل


لناس حواليا


قريبين أو بعيدين


حبايب أو مش حبايب


نفسى أوصلهم حاجة ................ جايز توصل وجايز لأ


بس أكون سجلت رسالة ...... ممكن بعد كتييييييييييييييييير أنا إللى أقرأها وساعتها مش عارفة هيكون إحساسى إيه


أول رسالة


ليك يا بابا ..عارفة إنها مش هتوصلك ومتأكدة إنك مش هتقرأها على الأقل فى الوقت الحالى


ولكن لتكون حبا وجرحا


لم تكن معى ..... لم تصطحبنى إلى المستشفى......... ومن يعلم فربما لوكنت معى لم أكن لأدهب إلى المستشفى؟؟


لم تيقظنى باليل لتعطينى الدواء


لم تأتى إلى غرفتى لتطمئن على


أتعلم يا أبى أنى رفضت أن أدهب إلى طبيب ؟؟؟؟؟


فلم أتعود على دلك كنت أنت دوما الطبيب


من يشخص المرض ويوصف العلاج ... بل وكنت أنت من يشتريه ويحضره إلى ويعطينى إياه


أهم حاجة العسل وحبوب اللقاح وكل ما هو طبيعى


ألم تكن هده كلماتك ؟؟؟..... لم تقلها لى هده المرة ؟؟؟


لا أعلم ربما يكون هدا هو السبب فى زيادة ألمى وإحساسى بالوجع


فوجهك الباسم وضحكتك الصافية وحنانك الغامر وخوفك على وثقتى بك وإحساسى بالأمان وأنت معى و...... و.... و


كان سيخفف من ألمى ويحد من وجعى


ولكنك ...................................... لم تكن معى


غيبك عنى الظلم الدى هو أشد ألما....................................... والفساد الأقسى وجعا


غبيك عنى السجن والسجان


فكنت فى محبسك تعانى الظلم والقهر .............. وكنت أنا على فراشى أعانى ألم البعد وأطلب من الله الصبر


ولهدا فقط عدرتك وسامحتك على غيابك


أبى ...................... أنا مشتاقة إليك




الرسالة الثانية


دى لماما وطنط وتيتة وعمو وعمتو وكل قرايبى إللى بجد وقفوا جنبى وكانوا معايا


حاولتوا تخففوا من ألمى


حسيت وإنتوا حواليا إنى فرحانة مع إنى تعبانة


خوف وقلق وسهر ده إللى إنتوا عانيتوه


أما بالنسبة ليا كان حب وأمل و سعادة (معلش أنا مبحسش ) ؟


فجزاكم الله خيرا وبالدات إنتى يا أمى عشان بصراحة إللى شوفتيه معايا مش قليل وأوعدك إنى سأهتم بأكلى وبصحتى




الرسالة الثالثة


دى لإخواتى التوأم


على الرغم من حبى الشديد لهم إلا أننى كنت أرى أن مهمتهم فى الحياة هى إزعاجى


هما صحيح خمس سنين لكن أدوا مهمتهم بنجاح ومازالوا يؤدونها


بس وأنا تعبانة والحق يقال إختلفت أدوارهم


وأصبحت مهمتهم هى محاولة إسعادى وإخراجى من الموود


وعشان كده عملوا حاجات كتييييييييييييير


واحدة فيهم فتحت شنطتى وجابت البرفان بتاعى وحطيتوه فى علبته تانى وجابتهولى هدية ؟!!!!! ا


والتانية كانت رويتر إللى عرف البشرية إنى كنت مريضة


وأكتر ميزة إكتشفتها فيهم بصراحة الإتقان يعنى ماشاء الله عليهم


المهم الجديد إنى حسيت إن ربنا أنعم علينا بنعمة كبيييييييييرة هى نعمة إخواتى دول ومخبيش عليكوا أحيانا كنت بحس إن هما تخليص دنوب


وجه الوقت إللى أعترف فيه بقيمتهم


الحمدلللله إن إنتوا فى حياتى وربنا يخليكوا ليا وللبشرية




الرسالة الرابعة: ا


دى للناس إللى بحبهم ولقيتهم يستاهلوا ده


دى لأصحابى ...... اصحابى بجد


جايز مكنتوش معايا ثانية بثانية لكن أنا كنت حاسة بدعواتكوا وبخوفكوا


أنا سعيدة جدا بيكوا .... حسيت إن إللى بنيتوا لقيتوا


مكنتش قصور على رمال ولا وهم ببحث فيه عن حقيقة


لقيت ناس كانت بعيدة قربت بحب مش بحاجة تانية


إنتوا كمان جزااااااااااااااااااااااااااااااااااااكم الله خييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييرا


الرسالة الخامسة


الرسالة دى مش عارفة أدونها ولا لأ


لإنسانة كانت صدمتى فيها أكبر مما كنت أتوقع أو بالأحرى لم أكن أتوقع


تدكرت يوم أن بكيت وأنا أستمع لنشيد (أخى فى فؤادى ) ا


تدكرت يوم أن بكيت وأنا أودعك


تدكرت جهادنا الطويل مع الظروف التى كانت تحول بيننا


وبعد أن تيسرت الأمور وصلحت الأحوال كان البعد بيننا ليس بسبب الظروف ولكن بسبب ..............ا


سأعيد النظر بكثير من الأمور ولكنى على الرغم من كثرة ما بداخلى لاأ ستطيع أن أقول شىء


أنت أيضا جزاكى الله خيرا




الرسالة الأخيرة (طبعا زهقتوا )ا


دى لحضرتى


ماما قالتلى إن إللى حصل ده إما بسبب دنب كبيييييييييييييير أنا إرتكبتوه أو ربنا بيغفرلى دنوب

ولأن أنا من الناس إللى مبيحبوش يحللوا أقدار الله ليهم وحتى مبحبش كلمة إن ده كله خير و أكيد فى حاجة حلوة وراء كل أقدار الله , مع إيمانى الكامل بده لكن أنا بشوف إن ده قدر الله حلو ليا ................... وحش , ماليش دعوة ده ربنا وهو إللى خلقنى يبقى يعمل سبحانه فيا ما يريده


ولهدا أقول لكى يا زهراء ركزى............. ركزى..................... ركزى




22 comments:

محمد عبد الرحمن said...

وهكذتأتى المنحة فى طيات المحنة
وتكون الدروس الكبيرة فى الأحداث

حمدا لله على سلامتك
وفبال ما نفرح كلنا بعودة الوالد الكريم معززا مكرما

AbdElRaHmaN Ayyash said...

و الله زي ما تقولي كده بعد الشر عنك يعني
.
.
.
.
.
.
.
.
مفهمتش أي حاجه
-==========-
بس في حاجتين عاوز اعلق عليهم
الاولى .. ان مش كل اللي احنا بنتصور انهم يستاهلوا صداقتنا او حبنا بيكونوا يستاهلوا !
و دي مش مشكلتنا و لا مشكلتهم .. دي الدنيا .. دنيا اوي
و شايف ان بعادنا عنهم هو كويس
الحاجة التانية بتاعة أقدار ربنا
:):)
أنا من النوعية اللي بتتصور ان ما يحدث الآن هو أفضل شيء ممكن يحدث
أي حاجه كويسة هتحصل بتكون الافضل
و لو كانت الحاجة الوحشة حصلت كنت هعتبرها الافضل
كان في دايما شخص بعزه بيقوللي .. احنا هنسيب نفسنا لربنا ..
رغم اختلافي معاه في الوقت و الحالة اللي كان بيقول فيها الكلام ده
لكن فعلا .. ده الواقع اللي كلنا عايشينه حتى لو مقولناش
احنا كلنا سايبين نفسنا لربنا !!
بس
سلام

فوضى منظمة said...

الاستاذه الفزلوكة .. حمد لله على السلامه .. ونسأل الله الشفاء لكل مريض .. أنا عاوز أعلق على موضوع صديقتك التي صدمت فيها .. ارجوا ان تعذريها .. وبدل العذر سبعين عذر .. محدش يعرف الظروف ..بالتوفق

فزلوكة said...

السلام عليكم أ\ طال الليل
فعلا والله الإنسان بيتعلم كتيير من محنه
ويمكن المرة دى مثلا زاد يقينى بحكمة الله فى كل شىء
وبالنسبة لعودة بابا فداعواتكوا لأن الموضوع عمال يتأزم أكتر بس برضوا مش هنسيبلهم البلد
بالعند فيهم

فزلوكة said...

أهلا بيك يا أستاد عبد الرحمن
والله سياتك مش عارفة أقولك إيه ؟
هو يعنى حضرتك مفهمتش إيه بالظبط
واضح إنك فاهم ولا ده عشان الحسد
خلينا فى تفاؤلك الفظيع
يعنى إنت بتشوف كل حاجة بتحصل إنها أفضل حاجة
بص يعنى نظرتك دى بتريح ويمكن تسبب طمأنينة للنفس لأنى بكده هكون مقتنعة أنه ليس بالإمكان أفضل مما كان
بس أنا بصراحة لاأملك هدا التفاؤل ربنا يخليهولك

فزلوكة said...

آه نسيت كمان أقولك على حكاية الناس إللى يستاهلوا والناس إللى ميستهلوش
هو أنا غالبا بلوم نفسى على إختيارى ليهم من الأول
وبعدين فى مشكلة لما يبقى عندك عدم ثقة فى إللى حواليك وتسأل نفسك مين إللى عليه الدور عشان يبعد
لكن السبب إللى بجد محيرنى هو ليه ؟؟؟؟
ليه الإنسان ممكن يبيع بسهولة ويتخلى عن أشخاص حواليه بمنتهى البساطة
وهنا تكمن المشكلة

فزلوكة said...

السلام عليكم يا أ\ شاهنشى (الإسم صح أنا فعلا كنت بعمل كده لكن أحيانا بتكون هناك مواقف و أوقات لازم تكون فيها وقفة على الأقل مع الدات نحسب فيها الموقف وننظرله من جميع الزوايا ونشوف الغلط فين جايز يكون فبنا مش فى الناس التانية
أحيانا بخاف إنى أندم على قرار إتخدته خاصة لما يكون متعلق بالبنى آدمين إللى حواليا
بس أحب أطمنك إنه إلى الآن مازال الباب مفتوحا وباين كده إنه هيتقفل قريب
لأن الإنسان لما بيسامح كتيير لما يزعل بيزعل جامد جدا
)

bedo said...

سلام عليكم
أولا أعتذر عن الخطأ في المرة السابقة
يا سيدتي الفاضلة

وحمدلله على السلامة

وبصراحة الرسالة الخامسة دي
يعني مش عايز أقولك إنها ممكن متكونش أخر مرة اللي تصدمي فيها لكن ربنا يجعلها أخر الصدمات إن شاء الله
لكن زي ما بيقولوا كثر الصدمات بيقوي أكيد ويزيد صلابة
هتلاقي براويز كثير في الحياة أول ما تقربي منها هتكتشفي إنها ولا حاجة
لكن أهم حاجة هوه إنتي أقصد حضرتك
يعني لو الجميع تغير للأسوء تغيري أنتي للأحسن
يعني متخليش حاجة في حياتك تعدي هباء كده
أكيد فيها رساله ليكي
خدي الرسالة وإنسي الموقف ولا تدعيه يؤثر عليك
يعني متخليش نفسك تعيش الدور أو تبقي شهيدة الدور
وإعرفي إن المواقف دي هيه اللي بتديكي خبرة في الحياة
إحمدي ربنا إنه قواك وإدعي إن ربنا يقويك ويثبتك على أي شده

ربنا يكرمك ويثبتك وينتقم من الظالمين
معلش طولت عليكي
وجزاكم الله خيرا

khobayb said...

رسايل طيبة
بس مفهمتش الرسالة الخامسة ، وواضح أنها شخصية

عموما .. هل نلتمس الأعذار للناس ؟

شفاكم الله وعافاكم ورد إليكم الوالد

ebn_egypt said...

أولا : حمد الله على السلامة وبلاش تعمليها تانى :)

ثانيا : كنت حابب أعرف مين الوالد ؟ .. عذرا على سذاجة السؤال لكن علاقتى بعالم المدونات شديدة القصر فمش عارف بصراحة :(

ثالثا : بالنسبة للرسالة الخامسة فدائما الازمات تظهر الأشخاص على حقيقتهم .. وده شئ إيجابى بس بشرط نحاول إلتماس السبعين عذرا أولا .. ولا ايه ؟

Saad El-Shater said...

اولا الف حمدالله علي السلامه

تاني حاجه
انا كنت كتبت تعليق فيه نفس السؤال اللي سألوا ابن مصر
بس النت كان قطع

ياريت تكتبي عن والدك وتعرفينا بيه
وياريت لو عندك صور

Anonymous said...

الحمد لله على سلامتك، وربنا يجمعكوا بالوالد قريب، ويحمي مصر وينتقم من الظلمة..
وربنا يخليلكي إخواتك :)

Anonymous said...

آه صحيح يا أخت زهراء
كنت هقول حاجة والنت فصل..
والد حضرتك كان بيدرس لأخوي في أسيوط..
وكان أخوي بيحكيلنا عنه، ولما سمعت بخبر إنه من بين المعتقلين زعلت جدًا..
مش والدك برضو د. أمير بسام؟؟
أنا استنتجها من أول تدوينة لما كنتي ببتكلمي عن جدو بسام (الله يرحمه)..
ربنا يفك أسر الوالد، ويرجعلكم ولنا بالسلامة، وينتقم من مبارك وأعوانه وكل الظلمة...

شقاوة شعب said...

حمد الله على سلامتك يا قمر

يمكن دى اول زيارة لمدونتك الجميلة

رسالتك لوالدك -ربنا يفك اسره- رقيقة قوى
ربنا يجمعك بيه على خير ويجعل فراقه لكى فى هذه اللحظات فى ميزان حسناتك


تحياتى حبيبتى
شيماء

همسة قلم said...

حمدا لله على السلامة يافزلوكة

ربنا يطمنا عليكي والف لا بأس عليكي واجر وعافية ان شاء الله

ونسأل الله ان يفك اسر والدك الكريم وان يأجره ويأجركم خيرا على تلك المحنة

:)

بذرة امل said...

انا اول مرة ادخل مدونتك يا فزلوكة بس مش عارفة حبتها ليه
اكيد لبساطتك فى التعبير
عموما الف الف سلامة

فزلوكة said...

والله يا جماعة فرحتونى
أ\ بيدو
ولايهمك ... بس طمنتنى يعنى دى مش الرسالة الأخيرة (قصدى على الرسالة الخامسة ) مهو ده إللى أنا خايفة منه وأحب أقولك على حاجة أنا صعب أغير حاجة فيا لمجرد إن حد عمل فيا حاجة زعلتنى ... dont wory

.............
أخ\خبيب
شرفتنى زيارتك يا فندم وعلى ما أظن دى أول زيارة ويارب ما تكون الأخيرة
صدقنى إلتماس الأعدار موجود لكن أحيانا وبجد بيكون مفيش مبرر

فزلوكة said...

أستادنا ابن مصر
الله يسلمك لكن مش بمزاجى أعمل إيه السن وأحكامه
بالنسبة للسؤال السادج بتاع حضرتك أحب أطمنك إنه مش سادج خالص
والأخ إسلام شرح كل الملابسات وأزال كل السداجة

................
الأخ سعد الشاطر
الله يسلمك
بابا إنت عارفو وإنت بالدات مش محتاج صور إنت بتشوف بابا لايف
ولا إيه ؟؟؟

فزلوكة said...

الأستاد الفاضل إسلام ناجح
الله يسامحك حرقتلى المفاجئة إللى كنت ناوية أعملها بعد فترة
بس مافيش مشاكل
أيووووووووووووووووه
بابا الدكتور أمير بسام
بس إيه قوة الملاحظة دىه ؟؟؟؟


.....................
أستادة شيماء
والله تعليقك فرحنى ورفع من معنوياتى جدا... ويا ستى الرقة من بعض ما عندكم

فزلوكة said...

مش معقوووووول همسة قلم
منورة المدونة ويارب تنورينا على طوووووووول
الله يسلمك يا جميل ودعواتك

................
بدرة أمل
الله يخليك يارب وتفرحينى كمان وكمان
والله يا بنتى أنا بحاول أكتب إللى أنا حاساه وبس
يارب تشرفينا على طول

Mo3Az said...

اختى الكريمة

انا الحقيقة ما زورتش المدونة بتاعتك الا مره قبل كدة قبل التعب

ودى التانية

اولا : حمد لله على السلامة وان شاء الله اجر وعافيه

ثانيا : والله يا اختى الواحد بيتعلم كتير من المواقف الصعبة دى

بيحس اد ايه هو ضعيف
اد ايه رحمة ربنا بينا
اد ايه كنا بنظلم نفسنا لما نعصى ربنا
و اد ايه فى ناس كتير بتحبنا وبيبقوا بيتقطعوا علشان خاطرنا

وفوق دا كله مغفره

"فعجباً لامر المؤمن "

اختى

اسأل الله ان يبارك لكى فى اهلك وصحتك
وان يفك كرب اباكى ويعيده سالماً غانماً ان شاء الله


حمدلله على السلامة
(F)

Anonymous said...

معلش يا أخت زهراء إني حرقتلك المفاجأة.. بس يلا مش مهم زي ما قلتي..
كان لي طلب صغير، ما تقلويش عليّ الأستاذ تاني عشان بحس إني عند يجي خمسين سنة وأنا لسه ما وصلتش العشرين...
وكدا حرام عليكي...
...
تحياتي

 
Designed by Lena Graphics by Elie Lash