فى واقعة تتكرر كل يوم ,حتى صارت من مظاهر حياتنا اليومية ,تشاجر سائق ميكروباص مع راكب على الأجرة
الراكب رفض أن يدفع الأجرة بعد أن قرر النزول من الميكروباص فى منتصف الطريق ,
لأن وجهته غير وجهة السائق وبالطبع لم يقبل السائق أن يضيع عليه أجرة فرد
ظل السائق والراكب يتجاذبان الخناق داخل الميكروباص ,حتى وجدنا السائق يهدأ الميكروباص ويركن على جانب الطريق , ويطلب من الراكب النزول
وبالفعل نزل الراكب
ومن شد وجذب بالكلام, تطور الوضع إلى تشابك بالأيدى
أجزم أنه لا السائق ولا الراكب الرافض ولاحتى باقى الركاب قد لاحظوا أن كل ذلك يحدث أمام" كمين "على بعد أمتار من "كارتة "
, لأنه لو أن أحدا من هؤلاء قد لاحظ ذلك لكان السائق تنازل عن الأجرة , أو دفع الراكب الأجرة كاملة متكاملة , أوتطوع أحد الركاب بالدفع تفاديا لما هو متوقع
لكن لأن أحدا لم ينتبه ,فقد حدث ما هو متوقع!!!
وجدنا ظابط بزى مدنى ومخبر جاءوا إلى مكان وقوف الميكروباص, واستاقا السائق والراكب إلى الناحية الأخرى من الطريق متجهين إلى "مكتب الباشا" , وكما هو معتاد كانت أمطار الشتائم تنهال عليهما
إلى الآن يبدو الأمر معتادا ,حتى وجدنا "المخبر" يضرب السائق بعنف , استخدم يده ورجله فى الضرب ,
فضلا عن طريقة إمساكه بالسائق من "قفاه" بطريقة لاتليق ببنى آدمين,ذاهبا به إلى "مكتب الباشا"
هذا كله دون أن يعلم ماذا حدث ؟ ومن المخطىء؟
إذا اعتبرنا أن "المخبر "من حقه أن يتعدى على المخطىء
لن أتحدث عن مسالمة السائق لمايحدث ,أو عن صلاحية المخبرأن يفعل ذلك فى حضور "الباشا "
سأتحدث عن ماقاله أحد "العساكر" الواقفين فى الكمين,
قال العسكرى:"يعنى مكنش عارف يتخانق معاه بعيد ,جاى يقف جنب الكارتة والباشا موجود ويتخانق "
يعنى...كل ما حدث من ضرب السائق والراكب وتهزىء بعض الراكبين الذين ذهبوا "للباشا " يستعطفونه أن يترك السائق لكى لايتأخروا عن مصالحهم,
كل هذا ليس إلا عقابا لهم على عدم إحترامهم "الباشا
أفهم أنه كى نصحح وضع فإننا نبحث عن الأسباب ونعاقب المخطىء فى ظل قانون يعطى الجميع فرصا متساوية
وذلك ما يحدث فى البلاد المحترمة, ,
فالقانون ليس فقط وسيلة للحكم على الأفراد وتقويم المجتمع
وإنما يعبر استخدامه بشكل أو بآخر عن ثقافة هذا المجتمع ومدى تحضره
الإجراءات القانونية فى مثل هذه الحالات, لاتعبر فقط عن أشكال إدارية تلتزم بها الدولة والمواطنين على حد سواء
وإنما تعبر بشكل رئيسى عن مدى احترام نظام الدولة لمواطنيها, واحترام المواطنين لمؤسسات الدولة
مما يعطينا فى النهاية مجتمع مدنى حر وشريف يحرص أفراده على الإلتزام بقواعد القانون
ونظام حكم شرعى يحترم هؤلاء الأفراد الذين أتوا به إلى سدة الحكم عبر القانون
أما هذه الطريقة من سب وضرب وإهانة لمواطنين ذنبهم الوحيد أنهم ليسوا من مالكى السيارات"الفارهة", تدل على أن الهدف مما حدث ليس معالجة الوضع وإنما تعويد هذا الشعب على "إحترام الباشا"
لنجد فى النهاية السائق الراضى بضرب المخبر,, وسلبية الراكبين الذين ظلوا فى أماكنهم يشاهدون من بعيد
بعضهم غضب لما حدث ,, والبعض الآخر تابع بهدوء
وكما لم يلتزم "الباشا " بالقانون, سيتحايل المواطن على القانون أيضا بشتى الطرق والوسائل
ولنبقى 27 عاما أخرى فى انتظار التغيير
:::::::::::::::::
101 comments:
هيا دية مصر يا بهية
للأسف في هذا الموقف لن اطلب من الركاب الايجابية برغم ان المفروض يحصل يعني
بس كدة مش هيبقي 2 بس بيتضربوا
يلا خير
ربنا يستر
دمتي سالمة
سلامٌ عليكي
معلش سؤال رخم طرأ في دماغي
هو المفروض كان إية اللي يحصل
في ظل نفس الظروف؟؟؟
الحمد لله أول تعليق
أولا الموضوع تحفة
ثانيا وده الأهم كل سنة وانتى طيبةبمناسبة خروج أحسن فزلوكة وأحلى أخت للعالم
الوصف
انا مضايق من السائق
انا مضايق من الراكب
انا مضايق من فعل الظابط
انا مضايق من رد فعل الناس
انا مضايق من القانون
وبعد ما اضيأت
سألت
هل المشكلة فى السائق
ولا فى الراكب
ولا فى الظابط
ولا فى الناس
ولا فى القانون
؟؟
؟؟
؟؟
عاوزك تقولولى
المشكلة فين؟؟
عشان نفتح حوار
وتقبلى تحياتى
آنسة نعكشة
ما أنا عارفة إن هى دى مصر
ودا إللى تاعبنى
أما دمتى سالمة
فلا أظن فى هذا الوضع أنى سأظل سالمة إطلاقا
يا بنتى أنا حاسة ببوادر السكر والضغط
ربنا يعافيكى
إللى كان المفروض يحصل
أن يتحرى الظابط عن سبب المشكلة وياخد بطايقهم الإتنين ويسيبوا يوصل الركاب إللى ملهمش ذنب
وبعد كدا يعاقبهم قانونى
بتهمة أى حاجة بقى؟؟
زينب بسام
إللى هى أختى الكريمة
نوورتى المدونة بتعليقك والله يا بنتى
وبعدين راح عليكى أول تعليق
يابنتى أنا خلاص بقيت مشهورة, وذات شعبية
d:
وإنتى طيبة
بس إيه الكلام الجامد دا
ربنا يستر وتدوم أخوتنا الرائعة دى
D:
علم الهسس
وأنا كمان كان عندى نفس الوصف
فى رأيي
المشكلة فى الناس والسائق والراكب
فالظابط لايستطيع أن يفعل ما فعله إذا وجد من يرفض من الحاضرين
ومن يحاسب من المسؤلين
ووجود من يحاسب من المسؤلين مرهونة بإيجابية الشعب
إذا الدئرة تدور حول الناس
المخبر الذى تطوع وضرب السائق, هناك من يهينه أيضا
والسائق الذى قبل أن يضرب هو ذاته من يتفنن فى كسر إشارة المرور والتحايل على قواعد القانون
وهو بردوا من يرفع الأجرة, ويشتم فى الحكومة وهو داخل ميكروباصه
لاأظن أن المشكلة فى الظابط
ففى النهاية ,لولم يجد من يتقبل إهانته لما فعل ذلك
حتى الركاب هناك من كانت عنده الشجاعة ليذهب إلى الظابط_وتبقى هذه الشجاعة مرتبطة بمصلحته الوقتية_ لكن الباقين ظلوا بأماكنهم يبحثون من المخطىء!!!!!؟
وتبقى قناعتى أن المجتمع سلبى, نتيجة سياسة بدأت منذ الخمسينيات
وهذا هو السبب فى رأيي
شكرا على الزيارة والإضافة
ما هو يا حبيبى علشان احنا اتعودنا منأخدش حقنا وعلشان احنا بنتصرف غلط وبقت قلوبنا مش على بعضها فاكيد هندى فرصه لاى حد ملوش لازمه يحس انه حاجه
فالشوربه كده صدقينى
واسالينى انا اكتر واحده مضروبه بيهم يعنى اغلبة مشاكلى معاهم
عندما قال السائق لا ورد المخبر نعم وألف نعم
الاول احيكي على العنوان يافزلوكة :)
اما المشكلة فأن كانت في سلبية الناس عشرة فهي في سلطة القانون اضعافها
السلطة التي تخول للمخبر ان يضرب المواطن على قفاه كما ذكرتي دون تدخل من الضابط ليردع هذا الفعل
شوفي يافزلوكة
الدايرة مقفولة بس مش ينفع نستثني منها الضابط
هو كمان جوة الدايرة وجوة المشكلة وسبب من اسبابها كمان
البداية بالسلبية المتربية جوة النفوس والنهاية عند التطبيق اغير انساني لقوانين هم وضعوها وهم يطبقوها كما يحلو لهم
واقفلي الدايرة
ومش 27 سنة على التغيير
لأ قلنا 30
مستنية البوست المهيس :D
السؤال هنا
اليس الظابط مسئول؟؟
او يعتبر من الجهات المسئولة؟؟
ولا هو اداة فى ايد المسئولين؟؟
وثانيا
هل طلبك اللى هو
الناس لازمن يكون لها رد فعل ايجابى رافد لهذه الأفعال
هل الناس لديها هذه القدرة على هذا الرفض؟؟
أم اننا نطلب منها ما ليس فى قدرتها؟؟
وثالثا
ليه انت عاوزة تستنى 27 سنة تانى؟؟
..
..
..
اسئلة للبحث عن العقدة فييين؟؟
التغيير لا يأتى الا باتحاد الشعب على رأى واحد ووقفه رجل واحد ايام الرومان حين كانوا فى مصر لم يتحرك الشعب لخوفهم من البطش والتنكيل ولان المعاملة قاسية
فأتى عمرو بن العاص وحررهم
فانتظرى عمرو بن العاص
المحللة السياسية الإجتماعية آبى هانم
فكرة إن إحنا مبناخدش حقنا فكرة صحيحة
إللى شاغل تفكيرى
ليه؟؟
يعنى أعتقد أن بديهيات الحياة الإنسانية أنى لاأقبل الإهانة
إيه إللى حصل خلانا مش بس مبناخدش حقنا
لأ وكمان نتقبل الذل!!!!؟
"واسالينى انا اكتر واحده مضروبه بيهم يعنى اغلبة مشاكلى معاهم"
الشعب كله مضروب معاهم يابنتى
نوورتى يا آنسة آبى
سمسماية
بصى يا ستى فى رأيي
فى سبب تنبنى عليه نتيجة فإذا فرضنا أن البداية كانت فعل الظابط ,فالمواطن هو الذى رضى
وإن كانت البداية هى سلبية المواطن ,فكانت النتيجة تفرعن الظابط
النتيجة فى كل الحالات مسؤل عنها المواطن
بالطبع لاأبرر للظابط فعله, لكنى أحمل المواطن المسؤلية
أما بالنسبة للسلطة التى تعطيه الحق
فالسلطة الدستورية بكل تأكيد لاتعطيه هذا الحق
وإن افترضنا أن السلطة القانونية قد برئت فعل الظابط بموجب قانون الطوارىء فيبقى السكوت على هذا القانون من جانب الشعب هى السبب
أما السلطة "النظامية" فى البلد , فمن جاء بها ليس الشعب إذا ليس مطلوبا منها أن تراعى مصالحه ولا حتى أن تحترمه
طالما بقى الشعب قابلا بالأساس لها
معاكى إن الظابط فى الدايرة لكن كنتيجة وليس سبب
وفى النهاية من يرضى بضرب الظابط يتمنى أن يدخل ابنه كلية شرطة ,ليتحكم فى العباد
المشكلة معقدة بعض الشىء
أما التلاتين سنة دول
فوالله ياسمسمإحنا استنينا تمانين ومحصلش حاجة,فقولت أشيل الأصفار يمكن المشكلة فيها
d:
أما البوست المهيس
فعدلت عن الفكرة حاليا
يعنى ربنا سترها معانا
نووورتينى بتعليقك بجد ياأسماء
علم الهسس
على طريقة أنت تسأل والكمبيوتر يجيب
d:
فى رأيي
الظابط مجرد أداة
اتفقت نفسيته المريضة مع رغبة أصحاب السلطة فى بلدنا
ليس أكثر
فلا يمكننا اعتبار الظابط منظومة نحملها مسؤلية
لكن يمكننا أن نحمل الجهاز الأمنى فى بلدنا بعضا من المسؤلية
فالدراسة التى يتلقاها ظباط الشرطة عليها علامات إستفهام
التهاون مع الحوادث التى تحصل وتتغاضى عنها المؤسسة الأمنية أيضا جزء من المشكلة
الفكرة الأساسية بالنسبة ليا, هى التقافة
ثقافة السلبية والرضا بأقل ما هو ممكن
الناس لديها القدرة , لكن لاتملك الإرادة
الشعوب تملك من القدرات الكثير
لكن لاتملك الرغبة فى التغيير,أو حتى ثقافة التغيير
السؤال بقى
من المسؤل عن التغيير
لو حضرتك لاحظت هتلاقى معظم التعليقات رفضت الموقف, لكن كم حد رفض الموقف وقرر ياخد موقف أو فكر فى طريقة ينهى بيها الوضع السىء دا
يعنى الرغبة فى التغيير لابد أن تتوافر للجميع,,لكن الإرادة ليس بالضرورة أن تكون لدى الجميع
فى رأيي يكفينا 20% من المجتمع _عنده إرادة_ والباقى لديهم الرغبة
إيه رأى حضرتك؟؟
أنا مش عايزة استنى ولاحاجة
بس الواقع بيقول إن الإستمرارية غير موجودة فى كل تحركاتنا
والمجتمع لم يؤثر فيه وضع سياسى سىء ولاإقتصادى أسوء
لكنى على يقين أن شيئا ما سيحدث
وأن تغييرا سيطرأ على هذا الوضع
لكن هذا التغيير ليس بالضرورة كما نريد
wanna b aphysician
متفقة مع حضرتك
لكن أعتقد تكفينا رغبتنا فى التغيير
كشىء يجمعنا
لن انتظر "عمرو بن العاص"
دعنا نحاول أن نخلق عمرو من بيننا
لماذا دائما ما يحل الوضع فى مصر تدخل خارجى
أيام سيدنا عمرو لن تعود
وإن لم نوجد البديل
سيكون التغيير ليس كما نرغب
طيب سؤال تانى
هو المجتمع له خطوط حمراء لا يمكن تعديها؟؟
واذا تم تعدّيها فانه يثور ويخرج لكى يجلب هذه الحقوق؟؟
ومتقلقاش من اسئلتى
وذلك ما يحدث فى البلاد المحترمة,
كما قلتي
القانون لدينا ما هو إلا شئ وضع للتحيال عليه ، ولكني يتحمل المواطن المسكين أعباء البشاوات كل يوم
عموماً.. احترام القوانين ثقافة شعبية غائبة عنا بصفة عامة .. ربما تحتاج بداية من الصفر من المواطنين قبل الحكومة
دمتي بخير
لم اقصد بمقوله عمرو بن العاص ان ننتظر من الخارج الحل لانها ليست ايام الفتح الاسلامى
انما كنت اقصد عمرو بن العاص الداخلى
وبالطبع انا مع ان يكون داخلنا رغبة للتغير وهى موجودة ولكن من يريد التحرك فعلا ؟
فزلوكة الجميلة
هل لى ان احيلك الى تدوينتى الاولى
كانت بعنوان أسياد وعبيد
استوقفنى هذا الجزء من تعليقك
حتى الركاب هناك من كانت عنده الشجاعة ليذهب إلى الظابط_وتبقى هذه الشجاعة مرتبطة بمصلحته الوقتية_ لكن الباقين ظلوا بأماكنهم يبحثون من المخطىء!!!!!
هنا مكمن المشكلة
الحافز الوقتى والمرتبط بالمصلحة الوقتية التغير يحتاج ثقافة مختلفة فى رأى
مستمتعة بالحوار الدائر بينك وبين الهساس الأعظم
وفى انتظار الوصول الى مراده
فأنا أثق أن لديه مفيد
ولكنه ما يزال مبهم
تحياتى للجميع
علم الهسس
بالتأكيد لست قلقة من الأسئلة
لكن أنا المرة دى إللى عايزة أسأل حضرتك
لإن بجد الموضوع دا حيرنى
يعنى طبيعة البشر أن مع مرحلة معينة من الضغط يثورون , وينتفضون
سواء كان هذا مع سلطة داخلية , أو احتلال أجنبى
وأمثلة التاريخ موجودة
والخطوط دى نسبية تختلف من مجتمع لآخر
فما يكفى لإثارة مجتمع ربما لايكون كافيا لتحريك مجتمع آخر
المشكلة بالنسبة لى المجتمع المصرى
يعنى كان معروف مثلا أن المصرى كان يقبل أى شىءغير إلحاق الضرر برغيف عيشه ورزقه
وجاءت الأمثلة الشعبية التى تؤكد هذا المعنى وترسخ هذا النوع من الثقافة "عض قلبى ولاتعض رغيفى"
لكن حتى هذه الآن لم تعد تحركه بالشكل المطلوب
فإذا كان عند حضرتك تحليل لهذا الموقف ياريت تقولهولى ,,لإنى بجد احترت فى هذه النقطة
نور الجميلة
بداية نورتى
"ربما تحتاج بداية من الصفر من المواطنين قبل الحكومة
"
بختلف معاكى فى النقطة دى
لايمكن أن نطلب من المواطن أن يلتزم بما لم تلتزم به حكومته
فى رأيي أن سبب هذا التهاون فى التعامل مع القانون والتحاكم بشريعة الغاب من المواطنين كان بسبب التعامل الحكومى مع القانون
يعنى إذا افترضنا أن النظام بكل مؤسساته هو القدوة
فكيف نطلب من المواطن أن يبتدأ
يعنى دى وجهة نظرى
wanna b aphysician
وجهة نظر حضرتك وصلت
واتضحت الرؤية يا فندم
"ولكن من يريد التحرك فعلا "
هناك من يريد التحرك لكن للأسف ليسوا كثيرين, كما أن الرؤية بالنسبة لهم مش واضحة
شكرا جزيلا على التوضيح
خالتو إيمان
سأذهب إن شاء الله للإطلاع عليه
متفقة مع حضرتك فى نقطة التغيير الوقتى,حتى إنى غير مقتنعة بالتغيير الذى ينبنى على أسس إقتصادية فقط
لأن النتيجة أن 30%ستهدأ أى ثورة
لكننا لابد أن نستغل الرغبة المؤقتة فى التغيير لتحويلها إلى قناعة ثابتة وثقافة
أيضا الإنطلاق من نقطة الغضب الشعبى من الأوضاع الإقتصادية للوصول إلى وضع سياسى أفضل
وأنا أيضا بانتظار معرفة ما يريد أن يصل إليه الهساس الأعظم
ومتأكدة أن لديه المفيد
وأنا بانتظاره
شرفتينى ياخالتو بالزيارة
بص يا ست فزلوكة
من وجه نظرى
اى نظام حاكم غير ديمقراطى
يحمى نظامه بقوى قمع تردع اى قوى معارضة تهدد بقاء او استقرار هذا النظام
وغالبا ما تكون هذه القوى هى الجيش والشرطة
ويصنع هذا النظام بينه وبين الشعب
خطوط حمراء
تنظم هذه العلاقة التى تبنى على الخوف والجبن
وعدم المبادرة بالفعل المقاوم تجاهه
ولحماية هذه الخطوط الحمراء
تشاع بين الناس امثلة للقمع والتى فعلتها الشرطة او الجيش
لكى تثبت عند المجتمع هذه الخطوط وتزيده جبنا على جبن
من امثلة ما يقع بالناس بمراكز الشرطة
او السجن
كل هذه القصص تنشر بقصد او غير قصد
ولكنها فى النهاية
تصب بطريقة او بأخرى فى مصلحة النظام وتثبيت الخوف عنده
هذا اولا
واما بخصوص المجتمع
فمن وجه نظرى
انه يملك الرغبة فى التغيير
ولكن لا يملك القدرة على ترجمة هذه الرغبة الى فعل مقاوم حقيقى
لذلك يلجأ الى الصمت او السكوت
فلابد لهذا المجتمع أن يمتلك ادوات الفعل المقاوم لكى يحدث هذا التغيير المراد
وهذا من وظائف الكوادر التنفيذية والتى تهدف الى التغيير الحقيقى
هذا ثانيا
فالمشكلة
يا ستى
ليست فى الظابط
ولكن فيما اتاح له هذه الأدوات
لكى يثبت له نظامة واستقراره
اذن لابد
أن نحل هذه العقدة
ونبحث لها عن اليه
واظنها لو اتحلت فى عقد كتير
هايبقى من السهل حلها
من العلاقة التى تربط الجهاز الأمنى بالمجتمع
وغيرها
عشان كدا مش محتاجين نستنى 27 سنة تانى
ليه؟؟
هو احنا مستنيين حد يجبلنا التغيير ؟؟
ولا منتظرين المنقذ الكريزما اللى هايجى بالحل السحرى ويقدمه لنا على طبق من فضة؟؟
هذا ثالثا
فاذا انتشرت بين المجتمع افكار التغيير
وبأت ثقافة هاتصنع تيار
يبدأ بكسر هذه الخطوط الحمراء
واحدة تلو الأخرى
حتى لا يصبح للنظام الديكتاتورى
فرصة الا الإذعان لطلبات المجتمع والرحيل
وعندها
تحل العقدة
هذا رابعا واخيرا
مستنى تعليقك
الله ينور عليك ياعلم الهسس
كلام في الجون بصراحة
نسيت أشكر الأخت فزلوكة على تحليلها للموقف
ما قولنا قبل كدا
هيا دى مصر
للأسف
سلبيه همجيه متخلفه
والله بحب البلد دى
لكن غصب عنى بشتمها
وهوه الباشا هيبقي فاشي يعمل كل الحركات اللي قلتي عليها دية
ههههههههههههههههه
طيب و الناس كانت تعمل اية لو الظابط معمش اللي قولتي علية؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يااااااااااه ..أنا جيت متأخر أوي .. كان نفسي أشارك في الحوار بين الأستاذه فزلوكة الفزاليك وبين كبير علماء الهسس ... بس جيت متأخر بقى .. لكن على العموم .. الناس دائما ماتربط بين فكرة الحرية وبين العدل .. لكن والله أعلم أن احنا محتاجين نربط بين فكرة الخوف وفكرة تحقيق العدل .. وهضرب مثال عشان أوضح أنا عايز أول ايه ..هو ليه الكائنات المفترسه بتهاجمنا ؟؟ أغلب الظن أنها خافه مننا ..عشان كده بتهاجمنا.. وهنا مربط الفرس .. الحكومة زرعت فينا كمجتمع الرعب والخوف من حتى فكرة المعارضة أو تعكير مزاج الباشا .. المفروض ان احنا نزرع في الناس الخوف برده ..الخوف بمعنى الرعب .. بس الخوف مما يؤول اليه الوضع اذا استمرنا على سكوتنا .. الرعب والخوف من توابع السكوت على الظلم دنيا وآخره ..ربما الناسس تبتدي تتحرك وتبقى زي الكائنات المفترسه ..وعلى فكرة الحكومات الفاشية بتهاجم الشعوب عشان برده نفس السبب .. لأنها خايفة منه .. بس أحنا محتاجين منظومة متكامله .. بمعنى ننشر ثقافة التغيير مع احساس الرعب والخوف مع وجود امثله عمليهتسعى للتغيير وقدوة على ارض الواقع مع وجود كاريزما جماهيريه تتمتع بشعبيه وربما عوامل اخرى .. كل ده ضروري لتحقيق تغير ويجب أن تعمل هذه العناصرع كمنظومة .. والله أعلم .. بالتوفيق جميعا
ده بقي العادي
أصبح رجال الشرطه هم الخصم والجلاد
أصبحوا القانون وروحه
للأسف
لم يعد هناك سوي السلبيه
أستاذنا علم الهسس
متفقة مع حضرتك فى
أولا
وثانيا
وثالثا
ورابعا
مع بعض الإستفسارات
مجرد سؤال
حضرتك قولت "فلابد لهذا المجتمع أن يمتلك ادوات الفعل المقاوم لكى يحدث هذا التغيير"
طيب ما هوا عارف أدوات التغيير, أعتقد أنه فى ظل هذا الإنفتاح الإعلامى أصبحنا نرى المجتمعات الأخرى التى تغير أنظمتها بالطرق المختلفة,
أيضا ثقافة الإعتصامات موجودة بشكل كبير
نعرف أن هناك ما يسمى إضرابا وعصيانا
إذا نحن نعرف
ومادمنا نعرف فنحن نملك
إذا أين المشكلة؟؟
أيضا
"ولكن فيما اتاح له هذه الأدوات
لكى يثبت له نظامة واستقراره"
ومن أبقى هذا النظام
يعنى للأسف هى دايرة الدجاجة أم البيضة
"فاذا انتشرت بين المجتمع افكار التغيير
وبأت ثقافة هاتصنع تيار
يبدأ بكسر هذه الخطوط الحمراء
واحدة تلو الأخرى"
حاليا هناك حوادث عن تعدى بعض المواطنين على الشرطة ,
هل حضرتك ترى فى ذلك كسر للخطوط الحمراء؟؟
أم بداية لفوضى ربما تحرق المجتمع كله, لأنه ستؤدى إلى انهيار النظام العام؟؟
فى الآخر بس حابة أسجل إعجابى بتحليل حضرتك
بجد والله فى منتهى الروعة
باشمهندس مصعب
ومش أى جون
دا جون جامد جدا
لاشكر على واجب يافندم
blue_wave
ما هو للأسف من حبنا فيها مش عاجبنا حالها
أعتقد أنه حان الوقت لنأخذ مواقف جدية ,,للتغيير
شكرا على المرور الكريم يافندم
نعكشة هانم
يا بنتى أصلا هما بيعلموهم الفاشية الظاهر كدا
d:
الناس كانت هتعمل إيه؟؟
أبدا
كانوا هيتبرعوا هما بالضرب والشتيمة
إحنا مجتمع يتسم بالشفافية والأمانة
d:
نورتى يا آنسة نعكش
باشمهندس شاهنشى
لو كان التأخير سيأتى بهذه الإضافات المبدعة ,يبقى مفيش مشاكل
متفقة مع حضرتك فى قرن الخوف مع تحقيق العدالة
لكننا للأسف الآن أصبح خوفنا من التغيير
يعنى أنا أتذكر أيام الإنتخابات الرئاسية ,كان مما قيل إن مبارك أحسن من غيره ,على طريقة إللى نعرفه أحسن من إللى منعرفوش
غير فكرة إن إللى جاى لسه هيسرق من جديد لكن دا خلالاص وهكذا
يعنى إحنا أصلا خايفين من التغييركتغيير
حتى من يؤمنون بأن القادم سيكون أسوء إذا استمرينا على حالنا هذه, لايرون ضرورة للتغيير الجذرى,ويبحثون عن تغييرات على مستوى محدود لا تكلفهم الكثير من التضحيات
أما المناقشة , فمازلت مفتوحة وبانتظار حضرتك لتثريها,إذا أردت
الشارد
فعلا هذا للأسف حالنا
لكننا نحتاج لأن نغير هذا الحال
يعنى إلى متى سنتركهم يفعلون فينا هكذا؟؟
البلاد لم يعد فيها ما يدعو للسكوت
شكرا على المرور الكريم يا باشمهندس
بصراحه يا ..اخت زهراء...
اسم فزل...ده مش عاجبني..بصراحه .
يعني انتي لا بتقولي كلام فيه فزلكه ..ولا بتقولي كلام فيه كركبه...!!!
يعني ده رايي من غير زعل ..
وبعدين الحادثه هذه ثقافه .موجوده في مصر ..وبعدين السؤال..كيف تتغير هذه الثقافه ؟؟ كيف تتغير للمواطن العادي ..كيف تتغير لدي ضابط الشرطه ..-لانهم ليسوا كلهم هكذا- ..كيف تتغير لدي امين الشرطه -ايضا ليسوا كلهم هكذا-
نحن ننظر احيانا للحدث بالشكل الذي يؤيد وجه نظرنا..وانا لا اعترض علي اي كلام او تعليق قيل في هذه الحادثه..ولكن طريقه التناول لنا..فيه شكل هذه الطريقه لا يعطي حل ومن ثم يتبقي الاحتقان..
اقول شيء ..بس من غير ما حد يفهم غلط.
لقد رايتي المنظر من بعيد...هل سمع احد الحوار الذي دار هناك ..مع الضابط والامين والسائق..قد يكون السائق قام بالسب مثلا للرجل امام الضابط . .قد يكون السائق قام بسب الضابط ..قد يكون .قد يكون ...قد تبدوا الصوره احيانا توحي بشيء ..ولكن في الحقيقه علينا ان نتحقق ..لان الاصل في الناس ليس الظلم ..
فاذا مانظرنا للاحداث بهذا الشكل .المتشكك فيهم دائما.لا شك بان نصل الي استنتاج خاطئ في رايي ..بان الشعب كله سلبي..وبان الظباط كلهم كلاب ..وعملاء ...وبان ..وبان...والسبب اننا نلبس نظاره تنظر للاحداث بمنظار خاص ليس الا .
للاسف مصر فيها مواقف اكتر من كده
واكثر ظلماً
وايلاماً
وانتهاكاً لحقوق الإنسان
ولكن ليس كلها بالطبع
ربنا يتوب على البلد دي بقى من اللى حاكمينها
وبكده ..
يبقى انت أكيد في مصر ..
بجد موقف مؤسف بنشوفه كتير ..
ولسه مش عارفين الغلط فين ..
في الظابط المفتري ؟؟
ولا البلد اللي ادته سلطه أكبر من المفروض ؟؟
ولا في السواق اللي سكت .. ؟
واللي عارف انه لو اعترض على المعاملة كان هيلاقي أسوا منها ..
ولا من ايه ولا ايه ...
ربنا يستر ...
تحيــــــاتي ليكي
بانتظار جديدك
يا ست فزلوكة
تقولين
ومادمنا نعرف فنحن نملك
إذا أين المشكلة؟؟
المشكلة أن ثقافة التغيير ليست مكتملة
وان ظهر بعد بوادرها فى الإضطرابات الأخيرة فى صفوف العمال
ولكنها فى اخر المطاف منتهى مطالبها هى امر الأجور المتأخرة
لابد أن توجه هذه الثقافة التغييرية الناس
الى استعمال هذه الوسائل لحل هذه العقدة
وهى النظام الفاسد
والذى يعد المظلة التى سمحت بتلك الممارسات المرفوضة على كل الأصعدة
وأنا لا اتفق معكى فى ان الرؤية والمشاهدة تكفى لوحدها بل لابد من وضع رؤية تغييرية شاملة للوضع
تبدأ ببعض النجاحات الجزئية مثل الإضطرابات والإحتجاجات والتى يكون لها أهداف محدودة
ولكنها تصب فى الأخر
فى هدم تلك الخطوط الحمراء
وبالتالى المساهمة فى اقصاء هذه الأنظمة الغير ديمقراطية
..
..
..
الذى ابقى هذا النظام
هو الأدوات التى امتلكها
لوضع تلك الخطوط بينه وبين المجتمع
والتى هى مبينة على الخوف وعدم المبادرة
وقعد يبنى فى هذه الخطوط سنين
وليست وليدة الصدفة
يا فزلوكة
احنا مش عاوزين
نطلب من المجتمع
حاجات ما يعرفش يعلمها
وبعد كدا نقول
انه سلبى
وغبى
ومش عاوز يتغيير
..
..
..
انا لا ادعو الى المواجهة بين الشرطة وبين المجتمع
ولكن
مواجهة هذا الرأس
ومحاولة تحييد الشرطة والجيش
فى هذا الصراع
لأن الشرطة والجيش
فى الأخر هم ادوات
فى ايد النظام
فاذا استطعنا
اقناع الشرطة والجيش أنهم ليسا طرفا فى الصراع
وأن مصلحتهم وبقائهم
فى انضمامهم الى المجتمع
وليس الى النظام
يبقى انت كدا راجل
100 ×100
..
..
..
أما الخطوط الحمرا
تكسر بوسائل كثيرة
وبتاخد وقت
ومابجيش مرة واحدة
خبط لازق
ولكنها تحتاج
الى اعمال متتابعة
من المعارضة والمجتمع
ارجوا أن تكون رؤيتى وضحت
..
...
...
.....
ويا ست فزلوكة
انا اللى بسجل اعجابى
بدماغيك
اللى بتعرف تفكر كويس
وتقبلى مرورى
هههههههههههههههههه
والله انتي سكر
هيا مش فاشي
هيا فاضي
بس حدث لبس
سوري
باشمهندس سعد
أهلا وسهلا يا فندم
"اسم فزل...ده مش عاجبني..بصراحه "
بس عاجبنى يافندم
وأعتقد إن دا كافى عشان اسمى بيه مدونتى
الجزء الأول من تعليق حضرتك أعتقد كلنا متفقين عليه ,خاصة نقطة أن ماحدث يعبر عن ثقافة
وما نفعله أننا نبحث عن سبب المشكلة فى محاولة لمعرفة طرق الحل
وهذه هى الفائدة التى نرجوها من المناقشة الدائرة
"لقد رايتي المنظر من بعيد...هل سمع احد الحوار الذي دار هناك ..مع"
يا فندم ما ذكرته أن المخبر قد قام بضرب السائق أمامنا من البداية دون أن يعلم حتى ما حدث
"قد يكون السائق قام بسب الضابط ..قد يكون .قد يكون ...قد تبدوا الصوره احيانا توحي بشيء ..ولكن في الحقيقه علينا ان نتحقق ..لان الاصل في الناس ليس الظلم ..
"
على ما أعتقد أنا لم أقل أن الظابط قام بضرب السائق
وليس بالضرورة أن أعلم تفاصيل ما جرى فى غرفة الظابط,لأن ماحدث قبل الدخول يوحى ما بما سيحدث فى مكتب الباشا, فلو افترضنا حسن نية الظابط ,فلماذا قبل بما فعله المخبر,فالمخبر لا يملك الجرأة أن يفعل ذلك أمام الباشا إلا إذا كان ذلك مسموحا
وبغض النظر عن هذه الحادثة بالذات هناك الكثير مما يحدث فى الأقسام
على فكرة لم يقل أحد ن الظباط كلهم بهذا الشكل,لكن أن تتزايد هذه الحوادث فهذا مانتحدث عنه
أن يصبح الطبيعى ما حدث
فهذا مانناقشه
دا غير أن المتعارف عليهأن ظباط أمن الدولة مثلا" أغلبهم بهذا الشكل
يا باشمهندس حالة واحدة تكفى لأن نستشعر بالخطر
أما سلبية الشعب
الشعب بالفعل تربى على السلبية , ولا يعنى ذلك,أنه غير قابل للتغيير
لأن سلبيته مكتسبة وليست متأصلة
وممكن نفتح المناقشة فى هذه النقطة
لكن استفسار
أعتقد أن هناك تناقض
بين ما أوردته حضرتك فى بداية التعليق من أن ماحدث يعبر عن ثقافة
وما ذكرته حضرتك بعد ذلك
يعنى لم أستطع أن أربط مابين البداية والنهاية
بنت أبيها
بالفعل هناك الأسوء
وإذا سكتنا هيبقى الوضع أسوء وأسوء
وبالطبع ليست مصر كلها بهذا الشكل
لكننا نتحدث عن ثقافة
شرفتى المدونة يا أستاذة
ميرام
المشكلة فى عوامل كثيرة تتداخلت مع بعضها
لكن يبقى الأمل أن نتحرك لننقذ ما يمكن إنقاذه
نورتى المدونة
على فكرة اسمك أمور أوى
علم الهسس
"الذى ابقى هذا النظام
هو الأدوات التى امتلكها"
كل النظم المستبدة فى العالم كانت تمتلك نفس الأدوات بل ربما أكثر مما نمتلكه فى مصر
لكن إرادة الشعوب أسقتطتها
فما أبقى النظام ليس فقط مؤسسات تحت سيطرته ولكن أيضامجتمع قبل أن يسيطر عليه نظام بهذا الشكل
نتيجة ثقافة ابتدت فى رأيي مع بداية ثورة يوليو, رسخت فى الشعب بعض المفاهيم المعينة والتى تضعه داخل أطر لايستطيع الخروج منها حتى وصلت معه إلى المرحلة التى أصبح الشعب فيها هو من يضبق على نفسه هذه الأطر بإرادته
بالطبع اختلف الوضع بعض الشىء حاليا
لكن يبقى زى ما قولت حضرتك أن تتضح الرؤية وأن يكون التحرك الشعبى ممنهج وله قاعدة صلبة يستند عليها
""تحييد الجيش والشرطة
فى المحاكمة العسكرية الأخيرة, كانت هيئة الدفاع تحاول أن تفعل ذلك على نطاق أضيق بالطبع, وكان الكلام كله يصب فى هذا الإتجاه
أن مشكلتنا ليست مع الجيش, وأن الحكومة تريد أن تورط الجيش فى مواجهة مع الإخوان
حتى أنه كانت هناك أقاويل أن كثير من قيادات الجيش كانوا رافضين لإجراء هذه المحاكمة
لكن فى النهاية
ماذا حدث
صدرت الأحكام
مش معنى كدا إن أنا مختلفة مع حضرتك فى أهمية تحييد الجيش والشرطة
لكن ألا نجعل هذا هو الأساس الذى نستند عليه,وأعتقد أن ثمة تغيير فى ثقافة الشرطة ,لأنهم أيضا بدأوا يضيقون بالوضع فى مصر
يمكننى أيضا أن أقول أن الجهاز الأمنى على مستوى الأفراد بدأيتحسن كثيرا
المشكلة فى القيادات التى لازالت تدين بالولاء للنظام
وستلاحظ ذلك جيدا فى "طرة" فيها بالفعل إختلاف أجيال
فيما عدا ذلك
متفقة مع حضرتك 100%ا
مواااااااافقة برفع الأيدى
وياريت حضرتك تشوف تعليق باشمهندس سعد
وتشارك فيه
نعكشة هانم
إنتى إللى سكر يا دكتور
معلش العتب على النظر
"فاضى"
طبعا فاضى وهوا يعنى وراه إيه ؟؟
شوية شعب وحش مش بيسمع الكلام عايزين حبة تأديب
بس
d:
اما الاسم ..فقد عنيت الايحاء الذي يعطية وليس الاسم نفسة ..وهذا ليس لشخصك ولكن كمقارنه بين الاسم وبين الكلام الذي يكتبة صاحبة .
واما الثقافه ..فقد تعود الامين -تعود- ان يتعامل مع بتوع الميكروباس كده ..وايضا بتوع الميكروباس اتعودوا علي كده .
واما نقطة الفصل ..في ان النظاره التي اتحدث عنها هي نظاره تضع الشرطه والشعب في سلة واحده وتنظر الي الفاعل الاساسي ..من وارء الحدث ..وبذلك يتغير تصورنا للصورة ومن ثم تتغير طريقه تفكيرنا للحل..لان النظاره الاولي للحدث تحوي بطرفين متنازعين اعداء ..وهذه الصوره ليست صحيحه فعلا..ولكن الصورة التي اراها ان هذه اداة -الشرطه-وليس الفاعل الحقيقي..بهذا استطيع ان افتح في عقلي طاقه او شباك او فتحه تجعلني افكر في كيفية التعامل مع الاداه تلك باعتباره اداه ..وليس باعتباره العدو الاساسي . سنجد ان بوصله التفكير تغيرت من الداخل بل سنفاجا بمجموعه من الافكار الجديده تتوافد علي رؤسنا لحل هذه المعضله..
واظن اني افهم من كلمه تحييد الشرطه ليس ان اضحك عليها ..بل ان اقنعها او ان تقتنع بان لا تدخل صراع مسلح مع ابناء وطنهم فهم اهلهم وزويهم .ومن ثم لا يستطيع ان يستعملهم الفاعل الاساسي كاداه لضرب الشعب فيكون التحييد ..
النظارة الثانية تجعلنا نري الصوره بمجموعه من الحلول ...تختلف كثيرا عن النظاره الاولي والتي لا تكرس الا حاله الاحتقان الفكري والتي لا تقود الا للعنف الداخلي وايضا الي الياس نظرا لان هذه النظره تقود الي حب التصادم مع هذا الكائن الشرطي كحل للموضوع يرضي النفس. وهذا الحل للاسف هو الازمه الحقيقيه في مخيلتنا. بل هو من الاهداف التي يريدها الفاعل الاساسي للاحداث حتي يخرج هو من دائره تفكير الشعب في تغييره ..وتصبح الازمات في جهاز الشرطه او في الحكومه ..او اي شيئ ..ولكن في الحقيقه ..هو السبب ..وعلي الاطراف الواعيه .ان تستوعب احيانا ظلم الاداه لتتخطي هذا الفخ . وانا اقول ظلم ..فالاداه تظلم صحيح ولكن استطيع ان اقول ان اي جهاز شرطي او عسكري ..لا يفعل اي شخص شيء من نفسه..الا ان يكون هناك ضوء اخضر من قيادته .
ارحب بالتعليقات...
دا وان كان بيعبر فهو بيعبر عن اخلاق ناس تعبانه فى حياتها وبتطلع قرفها فى بعض
كل باشا بيطلع قرفه فى الباشا اللى تحت منه عشان يعوض نقص عنده بسبب ان فى باشا اعلى منه بيضربه بس بطريقته هو
الكبير بيضرب الصغير
فالصغير يتولد بداخله احساس بالنقص
يقوم ينفش ريشه ع اللى اصغر منه عشان يحس انه كبير شويه
وهكذا
وحسبى الله ونعم الوكيل فى الظالم
وربنا يزل اللى بيزل
داين تدان
اوحش شئ هو الاهانه واهدار آدمية البنى ادمين
ربنا يرحمنا برحمته
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هو امر فعلا معتاد ويحدث كثيرا ,ولكن الجديد هو موضوع الكارته
يقول الله تعالي
واذا اردنا ان نهلك قرية امرنا مترفيها ففسقوا فيها فحق عليها القول فدمرناها تدميرا
--
هذه دائرة "اقصد الظلم" كل مشترك فيها وهي حلقات تتحد لتكمل الدائرة فمع السائق والراكب للبائع والمشتري للموظفين في مصالحهم والمديرين للوزراء للرئيس الجمهورية كل هذه حلقات من الظلم تبدا من القاع الي القمة
ولايصيب الله قوما الا بما يستحقوا
وجزاكم الله كل خير
اممممممم
يبقى انت اكيد في ايجيبت العظيمة
يافندم لو السائق تفوه بكلمة هايكون في خبر كان
للأسف ده قانون الزفت الطوارئ
دلوقتى المخبر بقت الناس بتخاف منه اكتر من الظابط لان ايده طويلة
لا وانتى الصادقة
ولتكن 356 سنة للتغير
ستظل يد المخبر تقول مليون نعم
طالما لا يوجد من يقول لها لا بصوت قوي
نحن من جلبنا هذا علي انفسنا
فزلوكة
بجد وحشتينى
انا غبت عن مدونتك كتيييييييير
بس اعذرينى
المهم طبعا موضوع ده كالعادة موضوع بيعبر عن حال الشعب المصرى
الى لا حول له ولا قوة
السلام عليكم
السلبية هي افه مجتمعنا في كل حاجة
وبعيد لو بجد عاوزين نغير بلدنا يبقي لازم نبعد عن السلبية
يولع الشعب
المهم سلامة مزاج الباشا
وباشا ف 1/1
يدلع الباشا ابو 2/2
وهكذا تتوالى البشوات
تحياتى
هى دى مصر ودول عناصر شعبها
المصريين كلهم عبارة عن
1-كام باشا اعد فى مكانه بيحكم وينهى من دماغه ورامى القانون والشرعيه فى ستين داهية
2-مخبرين وظباط بينفذو اوامر البشوات وخلاص
3- البقاى سواقيين عمالين يتضربو ويتشتمو وتتاخد كل حقوقهم وهما ساكتين عشان ميقفوش فى وش الريح
تقبلى مرورى :)
باشمهندس سعد
عذرا على التأخر فى الرد, لكن كنت على سفر ولسه راجعة
أولا: بالنسبة للاسم,لاأعرف إذا كان الإيحاء الذى يعطيه سلبى أو إيجابى
لكن شكرا على التوضيح
نيجى بقى للموضوع الرئيسى
قد يكون لسائقى الميكروباص معاملتهم الخاصة, ويكون التعود عند الطرفين
لكنى أرى فى هذا التعود أصلا مشكلة
يعنى إذا كان هناك خطأ تعودنا عليه ,فهذا لايعطيه شرعية
وإلا فلماذا كانت القوانين؟؟
الشعب والشرطة ليسا طرفى نزاع , والنزاع فى رأيي ليس نزاع مؤسساتى بمعنى إنو مش شرطة فى مواجهة شعب أو شعب فى مواجهة حكومة
الفكرة شعب فى مواجهة نظام عام ,فالمشكلة ليست فى جهاز الشرطة بحد ذاته ,ولكن فى طريقة تعامل هذا الجهاز مع المواطنين مستندا إلى سلطة أعطاها له النظام
السؤال :أيهما أولا
الشرطة أم المجتمع
مع الأخذ فى الإعتبار أن الشرطة ليسوا كائنات فضائية لها ثقافة مختلفة فهم أولا وأخير جزء من منظومة ثقافية عامة
فالظابط الذى يظلم ,يجد من يظلمه , والظابط الذى يهين المواطن يجد من يهينه
يعنى ببساطة كدا
لو إن الظابط وجد من يوقفه عند حده, سيوقف هو من يهينه من رؤساؤه
أو العكس ؟؟
مجموعة الحلول التى تتحدث عنها حضرتك أدينا بنبحث فيها
الحكومة هى العدو... الشرطة هى العدو... البيروقراطية هى العدو..
هذه سياسة إعلام
يمكننا الإقتراب من كل شىء بالنقد حتى فى التلفزيون الحكومى
لكن من المحرمات أن ننتقد الرأس
ليبقى أن كل شىء من السهل تغييره , لكننا لايمكن حتى أن نفكر فى إستبدال الرأس, وهذه سياسة إعلامية خطيرة , ولكنها ليست نظارتى
وعلى الرغم من هذا لاأعتقد أن مشكلتنا الرئيسية مع الرئيس , لأنه ليس بمفرده,هناك مراكز قوى كثيرة فى النظام
قوى إقتصادية وأخرى سياسية
حبيب العادلى ..عمر سليمان..المشير طنطاوى وإن كان أقلهم ,لكنه يملك سلطة الجيش
جمال مبارك وصحبته الصالحة
فالمشكلة ليست مع شخص ولكن نظام بأكمله وبما فيه أدواته "مؤسساته"وهناك أيضا المجتمع الذى يتحمل الجزء الأكبر من المشكلة فى رأيي
أمل
يا أهلا ياأهلا
أعتقد أن المشكلة يا أمل أكبر بكثير من مجرد ظابط زهقان بيطلع زهقه على الشعب
وإلا فليسنوا قوانين تتيح للظباط إن هما يزهقوا على الشعب مراعاة لنفسية الظباط إللى هما أمن مصر القومى
ويبقى الموضوع قانونى
جميلة الأدعية إللى دعيتخا وإللى إحنا كمان بقالنا 50 سنة بندعى بيها
لكن مع الدعاء لازم نتحرك عشان نلاقى نتيجة
نووورتى المدونة, وصاحبتها
الفاتح الجعفرى
أهلا أهلا يا فندم
دائرة الظلم واحدة
بدءا المخبر نهاية برئيس الجمهورية
لكنها بالتأكيد ليست مغلقة
يعنى بها منفذ للتغيير
أعتقد أن هذا المنفذ_أو أتمنى ذلك_ أن يكون المجتمع
ومتفقة مع حضرتك أن ما نحن فيه
هو ما نستحقه
باشمهندس عبدالله حسنى
365سنة
!
!
!
إيه التفاؤل دا كله؟؟
أتمنى لو تكون يوم
يعنى حتى من باب الأمل
أميرة 3محمد
متفقة معكى بدون أى تحفظ
نحن نستحق ذلك,لكننا لابد ألا نستسلم ليد المخبر
نحن
وليس السائق
نوورتى يادكتور
إيه دا ؟؟
بذرة أملنا عندنا
يا مية أهلا وسهلا
وحشتينى يا بنتى
فينك من زمان
فرحت جدا برؤية تعليقك
متغيبيش علينا كدا
عايزين نشوف بوستاتك على طول
ابن مصر
نبعد عن السلبية
فعلا هذا هو الحل
وعلينا أن نبدأ بهذا
يعنى كل حد فينا يحاول ينشر فى دائرته الإيجابية
يعنى تبقى زى شبكة عنكبوتية كدا
هنحقق نتيجة إن شاء الله
د\أجدع بنوتة
أخيرا غيرتى موضوع الرمد إللى تعبلنا عينينا
بس كدا وبكلامك دا زعلتى الباشا
حاسبى بقى على نفسك
نوووورتى يا دكتور
original heart
العناصر إللى حضرتك ذكرتها صح
لكن فى عنصر كمان
ناس متضايقة من الوضع وبتفكر إزاى تغيره, وبتحاول تاخد خطوات إيجابية
الناس دى هى حضرتك وكل من حاولواأن يحللوا الموقف و أن يضيفوا حلولا للوضع
يعنى هذا يعطى بعض الأمل فى تصحيح الوضع
مرور كريم يا فندم
كلامك صحيح
ولكن حتي لا تتوه الاقدام )ويتفرق دمه بين القبائل( ..هناك ما يسمي بالعقدة . ...
اي ما هي العقده التي ان انحلت .انحل معها الموقف ..بمعني اخر ..من اين يبدا التركيز .
الانظمه الدكتاتوريه ...كما هو معروف في علوم التغيير تكمن عقدتها بشكل اساسي في الدكتاتور ..والذي يقف وراءه من القوه الصلبه والممثله في الجيش والشرطه مثلا .
وتكمن في حاله تغير هذا الدكتاتور بشكل شعبي سلمي..فان مؤسسات الدوله والتي منها الجيش والشرطه تنتقل بشكل سلس لمن يليه ..) مع اعتبار عدم قيام الجيش بانقلاب مثلا ( ..وعاده في الانظمه الدكتاتوريه ..يحيط الدكتاتور نفسه بالاقذام ..لانه يخاف بالطبع .. ومن ثم يتخلص بشكل مستمر من اي عنصر قوي ..خصوصا في مجالات القوه الصلبه لديه .
باشمهندس سعد
متفقة مع حضرتك فى معظم ما قلته
يبدو أن الرؤى بدأت توضح
لكن تبقى مشكلة أنه لايوجد بديل
وإلى الآن لم نصنعه
يعنى حتى إذا ما رحل الديكتاتور
فمن سيحل مكانه؟؟
أخشى أن تأتى قوى أخرى لتسيطر
كما حدث فى ثورة يوليو
ده باه موضوع ثاني...يطول الحديث فيه ..
وهذه هي المعادلة الصعبه..وكل شيء له حل .بالتاكيد.
لكن فى عنصر كمان
ناس متضايقة من الوضع وبتفكر إزاى تغيره, وبتحاول تاخد خطوات إيجابية
ماهم دول الركاب لو الركاب كانو عملو حاجة يبقى احنا هنعمل :p
باشمهندس سعد
بس موضوع مهم ومهم جدا كمان
نتناقش فيه فى أقرب فرصة إن شاء الله
وشكرا على هذه الإضافات التى فادتنى كثيرا يا فندم
original heart
هما الركاب وإحنا كمان
وظيفتنا أن نجعل هؤلاء الركاب يشعرون بمسؤليتهم تجاه هذا الوطن
ويبقوا إيجابين بالقدر الكافى لنغير
نوورتى لتانى مرة
higher search engine rankings seo search engine marketing backlink service backlink service
I really enjoy studying on this web site, it has good articles. « Beware lest in your anxiety to avoid war you obtain a master. » by demosthenes. Payday Loans
Hey! I just wanted to ask if you ever have any problems with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing a few months of hard work due to no backup. Do you have any methods to protect against hackers? TX Livingston Payday Loans
I think other website proprietors should take this site as an model, very clean and magnificent user friendly style and design, as well as the content. You are an expert in this topic! Payday Loan
I consider something really interesting about your weblog so I saved to fav. http://lovemypayday.com/Payday-Loans/MO/Sainte-Genevieve/
can you receive a payday advance from another state? http://lovemypayday.com/Payday-Loans/MO/Brookfield/
If you want to buy a car on a credit card - would the dealership treat it as being a cash advance? http://lovemypayday.com/Payday-Loans/WI/Hayward/ Are you experiencing secured finance like for including your name, loan doing now instead loan sum straight into borrowers bank account. got damaged and also you had to replace it or you one accomplishment because we are accepting your applications only online. Once you need to do so, you will be able to possess money without child's yourself gained most stable bank the does come middle of a month?
What do landlords look at once they check credit for renting apartment? http://lovemypayday.com/Payday-Loans/NY/Bayside/ In addition, should you keep good on all of your contract through exploited the poorest in society for financial gain. You may also notify your creditors on your own borrowed as 1000, from rates from no less than 3 different companies. Banks until videos was probably term everything college fees of the credit facility usually serves you more effective. You need to be a websites account to thing the this times loans which are does have different terms.
karkabba.blogspot.com Payday Lenders IN Cedar-Lake منابع انسانی گروه بسیار مفید بود انطباق برنامه اتوبوس مورد نیاز برای حمل و نقل من نیاز
karkabba.blogspot.com Check Advance CA Norwalk اگر من چیزی است که او را دوست ندارد، به عنوان مثال با یک نوار به تنهایی ، زمانی که او عاقل بود ، او فکر می کردم باید قادر به کامل است که اگر من را انتخاب کرد ، که من هر حق این را بدون اینکه مورد آزار و اذیت داشتند
karkabba.blogspot.com Payday Loan TX Waxahachie به عنوان مثال،گاز طبیعی و یا شرکت برق ممکن است تهدید به بستن خدمات فعلی خود را با توجه به پرداخت غیر ، و آنها نیز ممکن است مذاکره نمی همراه با شما
karkabba.blogspot.com Check Advance SC Lyman اجتناب از استفاده از وام های شخصی خود را به امن تحکیم اگر در همه ممکن است
karkabba.blogspot.com this همچنین ، با وام به تغییر در داخل سه ماهه دوم سال 2008 ، 56 درصد به طور پیش فرض دوباره در سال بعد
karkabba.blogspot.com website here افزایش ترافیک شما رو ، بیشتر شما از احساس آگهی
karkabba.blogspot.com find more information شاید شما فکر می کنم که تبدیل شدن به یک کارمند بانک می تواند یک کار آسان با ساعت بزرگ و تعطیلات خاموش
karkabba.blogspot.com listen to this podcast علاوه بر این، بانک ها را کشف کرده اند نقاط ضعف ، زیرا هزینه اضافه برداشت در بسیاری از درآمد را
karkabba.blogspot.com click this over here now هنگامی که Montez شروع به دعا کردن و صحبت کردن در مورد نوه های خود را ، اسمیت گفت که او شروع به فکر کردن در مورد دختر خود را
karkabba.blogspot.com dig this اطمینان حاصل کنید که عنوان تا به امروز، با اطلاعات دقیق دلیل کافی برای شما به دلیل تنها دارنده حق تصرف مال یا ملکی تا هنگامیکه بدهی وابسته به ان
karkabba.blogspot.com original site با توجه به گسترش انسانهای کسب و کار و پروژه های ساخت و ساز ، بیشتر در جنگل انبوه به مناطق تجاری تبدیل شد
karkabba.blogspot.com click here now آنها تمایل دارند به نام پول نقد payday در پیشرفت و پیشبرد برنامه های وام
karkabba.blogspot.com website اگر شما از اعتبار خوب است ، شما باید برای ایجاد باوام های نا امن نا امن
karkabba.blogspot.com company website وقتی برگشتم ، زن به من گفت: لایحه خود را در معرض بود و قطع آلت تناسلی خود را برای چهره کودک من
karkabba.blogspot.com check this سپس شما باید باید به دریافتفوری payday در وام مسکن به حل و فصل مسائل گردش پول خود را
karkabba.blogspot.com go to website شما در مراحل بعدی به احتمال زیاد نیاز به این پرونده باانتقال تولید در آینده
karkabba.blogspot.com additional hints نوامبر 7 ، 2009، برگرفته از ملی تهاتری آپارتمان در دسترس :
karkabba.blogspot.com going here علاوه بر هزینه ، آن را نیز بد در خط کمر شما
karkabba.blogspot.com find out more این پول در هر رابطه ، آنوام ناخواسته بود
karkabba.blogspot.com pop over to these guys من در زمان کار و در نتیجه شروع جنگ واقعی، سوء استفاده است که ادامه داد: تا زمانی که روز خود را از او جدا
karkabba.blogspot.com try these out برخی از او می خواهم به من صدمه دیده هرگز ، من به پاسخ های مناسب اما در آن تامل نمی
karkabba.blogspot.com read this post here من فقط snorted و به او گفت اگر من سمت چپ ، او را قادر به انجام هر کاری را به آنچه برای خود نمی تواند زنده بماند
Post a Comment